S
odstupem času se mnohé zapomene. Ve městě velikosti Olomouce se za čtvrt
století mnohé stane. Něco se postaví, něco zboří, něco naplánuje a mnohé
se změní. Po čase už ani nevíš, jak to či ono vzniklo, s čím byly
problémy, proč to nebo ono dopadlo tak, nebo jinak.
Dovolte
mně několik vzpomínek na problémy olomouckého stavění z časů poměrně
nedávných, kdy totalitní režim měl už své nejhlubší tůně za sebou. Řeč
bude o létech sedmdesátých a osmdesátých minulého století. Zdůrazňuji,
že z pohledu úředníka stavebního úřadu. Neboť názory a subjektivně
posuzované skutečnosti mohou být někdy zkreslené nebo neúplné. Poznamenané
pohledem úřednickým. Jiný pohled na věc mohou mít ti, co v úřadě
stojí na druhé straně stolu, nebo dění ve městě pozorují z povzdálí.
V období
kolem sčítání lidu, domů a bytů v roce 1981 se přišlo na to, že město
v rozporu s nějakým zákonem není řádně očíslováno. Místní
lakýrníci vyráběli uliční tabule, daly se u nich pořídit tabulky s orientačními
čísly domů, ale chyběla čísla popisná. Nějaké dvojčíselné značení
bylo v integrovaných obcích, ale každý pes, jiná ves. V období
plánovaného hospodářství jsme začali hledat výrobce smaltovaných čísel,
která mají vydržet věky. České firmy v Budějovicích a někde u
Prahy měly více než dvouleté dodací lhůty.Nakonec nám poradili Brňáci, ti pořídili tabule nedávno. Vybrali si
černé, což se nám nelíbilo, ale zdály se být kvalitní. Ten podnik měl
dlouhý název „Okresný priemyseĺný podnik Senica so sídlom v Myjave,
smaltovňa Skalica.“ Do týdne se u nás po úvodním telefonátu objevil
chlapík se vzorkytabulek a tabulí. Že lituje, že tento měsíc už nemohou, ale hned příští,
že by mohli zahájit výrobu. A ať se přijedeme domluvit do fabriky a vybrat
si písmo a barvu. Do měsíce bylo vše ujednáno. Architekt vybral typ písma,
na místě se dojednaly podrobnosti objednávky i další dodávky uličních
tabulí. S organizačním odborem se musela domluvit vyhláška o
povinnosti označit domy. Pak přišly velké bedny s hotovými červenými
čísly s názvem katastrálního území a referent Kriškozačal prodávat. Kus za padesát korun. Od té doby je tedy město
Olomouc nově označeno.
Stavební
dvůr na okraji bytové zástavby v přednádraží. Výrobní haly a
ne-smyslná skládka štěrku a hotových výrobků na druhé straně Tovární
ulice. Bylo bezpočet jednání o tom, že provoz by měl z tohoto prostoru
zmizet a uvolnit místo občanské výstavbě. Vše bylo řešeno územním plánem,
Prefa dostávalanáhradní pozemky nejprve v Hodolanech, pak v Bystrovanech.
Nejednu číši vypili zemědělští experti z Ministerstva zemědělství,
chránící ornou zem, v olomouckých krčmách. Ve všech zdůvodněních
se uvádí jako argument snaha po vyklizení prostoru v přednádraží.Nakonec bylo vše schváleno, provoz v Bystrovanech vybudován. Jen
v přednádraží nic nového. Prefa zde vyrábělapanely a prvky dál.
Každé
pořádné město má prý mít také centrální autobusové nádraží. Něco
jako Florenc v Praze nebo „Úan“ v Ostravě. To dosavadní
olomoucké uprostřed města na místě, kde mělo stát nové olomoucké správní
centrum určitě nevyhovovalo. Bylodaleko od hlavní silniční sítě, navíc v atraktivním území,
které by šlo využít úplně jinak a důstojněji. Třeba tak, jako to řešili
nedávno autoři v urbanistické soutěži „Centrum jih“. Rozsah nového
autobusového nádraží v Hodolanech si v podmínkách plánovaného
hospodářství diktovalo ředitelství ČSAD v Ostravě. Nechcete –
budeme stavět jinde.A tak kromě nesčetných autobusových stání byla vybudovánaipro podnik výhodná náhradní odstavná plocha pro autobusy. Na výpravní
budovu prostředky nezbyly, ta se musela vybudovat v akci „Z“.Vnímavému pozorovateli se zdá, že nádraží mohlo být nejméně o
dvě třetiny menší.
Olomouc
je univerzitním městem, poroto výstavba univerzitních prostor byl vždy středem
zájmu široké veřejnosti. Pro dostavbu univerzity bylarezervována podstatná část prostoru Envelopy. Za naší působnosti
se zde stavěly koleje a odborné dílny přírodovědecké fakulty. Koleje stavěl
převážně náměstek Grégr svou kapacitou, panely mu montovaly Pozemní
stavby. Z impozantního záměru dostavby pedagogické fakultyna hradbách historického jádra města bylo realizováno jen torzo
poslucháren ve dvoře. V koutu Křižkovského a Wurmovy ulice upravila ze
zchátralých budov kanovnických rezidencí honosné sídlo pro ústav marxismu
– leninismu a jeho ředitele, bývalého místopředsedy MěstNV.Univerzita získala také rozsáhlé území bývalého dvora v Hejčíně,
mezigymnáziem Hejčína Balbínovou ulicí. Z rozsáhlého záměru výstavby přírodovědecké
fakulty podle projektu archi-tektky Kramolišové z brněnské techniky
bylo realizováno jen torzo, které dodnes hyzdí zástavbu tamního prostoru. Více
méně nerealizován zůstal záměr dostavby areálu botanické zahrady při
Dlouhé ulici na Lazcích.
Dodnes
si to dobře pamatujeme. Od rána do večera zněl nad Olomoucí rachot vrtulníků.
Létaly své výcvikové kolečko, nalétly nad město, stočily se nad nemocnicí
a dosedly. Sólově nebo ve dvojicích, někdy až pozdě do noci. Těžké
vojenské vrtulníky totiž nelétají tak, jak vídáme v akčních
filmech kolmo vzhůru nebo dolů. Potřebují prý obdobně jako letadla alespoň
krátkou pevnou startovací dráhu. A ta mířila v Olomouci na město. Z helikoptér
se stal vážný politický problém. Hlavy okresu a města jednaly se sověty
opakovaně a bezvýsledně. Bez nové startovací dráhy nešlo nic změnit a na
novou startovací dráhu neměli vojáci peníze. Ty byly nakonec převeleny z civilních
prostředků na komunikace. Stálo to několik milionů, bylo nutno vybudovat
asfaltovou dráhu a dva naváděcí posty v polích. Pak už byl poměrně
klid, vrtulníky rachotily pro změnu nad okolními vesnicemi.
Měla
spasit Olomouc a široké okolí, kromě výroby levné elektřiny měla zásobovat
Olomouc, Přerov a snad i Prostějov levným teplem a měla mít i spoustu jiných
výhod. Přístup k problému byl převratný a nekonvenční, využívající
agrární charakterúzemí. V přebytečné teplé vodě měly být chovány ryby jako
potrava pro lidi i pro výrobu krmných směsí pro vepře, jejichž zbytky se
zase krmit ryby. Ve hře bylo samozřejmě letiště, průplav
dunajsko-labsko-oderský a mnoho jiných užitečnýchvěcí. Místo bylo vybráno někde u Grygova. Výhodně, protože štěrk,
kámen i výrobna prefabrikátů je v místě, železnice i řeka na dosah
ruky. Na studiích pracoval celý tým projektantů ze Sigmy; seděli v dřevěném
baráku na konci ulice Svornosti. Potom vše nějak rychle utichlo. Pozornost
odborníků upoutala další varianta elektrárny u Hustopečí na Hranicku. Ta
byla blíž Ostravě.
Sehnat
peníze na nějakou výstavbu ve městě bylo koncem osmdesátých let nemožné.
Na úpravu starších objektů nikdo nedal ani korunu a i kdyby se nějaký
krejcárek našel, nenašla by se stavební kapacita. Velké stavební
organizace měly své výsadní postavení a diktovaly celému národu, co budou
stavět a co ne. Jediným zdrojem financí byly prostředky na tzv. „komplexní
bytovou výstavbu“. Stavět něco mimo sídliště si málokdo odvážil, ale
když se to Pražákům šikovně zdůvodnilo, tak to šlo. V centru scházely
obchody, stravovací kapacity pro menší podniky a organizace.Místo se našlo na rohu Pekařské a Zámečnické ulice, kde stála zchátralá
hospoda a jen o něco zachovalejší bývalý hotel Přerov. Projekt obchodního
komplexu Koruna zpracoval Ing.arch.Adamec ze Stavoprojektu, stavěly to Pozemní
stavby. Kolem bourání hotelu Přerov byla nepříjemná jednání s památkáři,
protože fasáda staré budovy byla v roce 1910 obnovena nalepením obkládaček
„s motivy vídeňské a chicagské inspirace.“ Kachlíky měly být
aspoň opatrně sejmuty a uloženy jako památka pro příští generace Stejně
mělo být naloženo se stylovou kovovou markýzou, která se ale při sundávání
rozpadla a bůhvíkde skončila.
Tak
byla postavena v centru města jedna z mála nových obchodních
budov. Další z pokusů o hledání architektonického výrazu pro budovy
v historických centrech měst. Škoda, že se něco podobného dodnes
nepodařilo realizovat v nedaleké proluce v Denisově ulici , kde v sedmdesátých
letech spadly tři domy včetně známé hospůdky U Soběhartů.Byla zde zpracována studie na postavení větší obchodní budovy, která
měla zasahovat až ke Koželužské ulici a měl z ní být pěkný pohled
na Klášterní Hradisko i okolí města. Nenašel se stavebník, staveniště
není přístupné z ulice, jezdí zde tramvaj a sousední stavby je potřeba
staticky zajistit. Pak byly snahy proluku aspoň provizorně sadově upravit. Místo
toho zde dodnes straší dřevěný plot polepený plakáty.
Byty,
byty a ještě více bytů. To býval hlavní ukazatel úspěšnosti měst,
kolem kterých rostla sídliště. Nějak se zapomínalo, že byty jsou i v centrech
a že by jich bylo víc, kdyby se našlo více prostředků na jejich přestavbu
a modernizaci. Podmínky výstavby diktovaly velké stavební organizace, počty
bytů a hustotu zástavby Pražáci na ministerstvu. Hlavní postavou zde pro nás
byl nějaký Ing. arch.Blažek a
jeho nohsled, kterým byl vousatý, mladý Ing.arch. Valeš. S těmi se
projednávaly od začátku do konce především podrobné územní plány,
podle kterých se schvalovaly kvóty přidělovaných bytů pro kraje a okresy
jako příprava na realizaci tak zvané „ komplexní bytové výstavby“. To
byli ti skuteční hrobaři sídlištní architektury, kteří hlídaly hustoty
a každou čárečku navíc. Měli vždy patent na rozum. Podle jimi určených
mantinelů se stanovovala pravidla pro výstavbu na Lazcích, „mačkalov“ v Neředíně
a celé dostavby na jihu města. Obvyklým argumentem bylo : „ . . . .vy
nechcete stavět ? Když to neupravíte, byty které pro vás rezervujeme převedeme
tam nebo tam- do Prahy, do Budějovic,
nebo úplně někde jinde.. . .“Ta
sezení na ministerstvunad územními
plány a projekty obytných zón byla úděsná. Termín se dojednával na
poslední chvíli, když už něco hořelo. Buď nebyli hotovi projektanti, nebo
neměli čas hoši z ministerstva. Do Prahy se jezdilo ve stabilní sestavě.
Vedoucí odboru výstavby z okresu, který tuto výstavbu ve své působnosti
„řídil“, zpravidla s flaškou něčeho za vlídné zacházení. Ten
tam nakonec dělal i písařku závěrečného protokolu, protože se končívalo
v době, kdy všichni slušní úředníci byli dávno doma. Za město
jezdil vedoucí stavebního úřadu, hlavními předkladateli byli projektanti a
in- vestoři z Krajského investorského útvaru. Ráno Ostravanem tam, v noci
posledním rychlíkem kolem dvaadvacáté zpátky.
Pak
se čekalo na rozřešení a mohlo se začít stavět. Napřed se stavěly byty,
pak za dlouhý čas to, co k nim patří, obchody, služby, zdravotní střediska,
pošta. Financí nebylo dost, přidělovaly se podle počtu bytů. Proto se na sídlištích
postavila nějaká ta samoobsluha, menší hospoda a dost. Pak tady zbyly ještě
plochy pro vyšší vybavenost, územní rezerva pro lepší časy.
Když
se připravovala výstavba v Neředíně, bylo najednou peněz dost. Asi k nadiktovanému
počtu bytů někdo zapomněl upravit ukazatele. Podle výpočtů projektanta
bylo peněz na dvě velké budovy, otázkou bylo, co za ně postavit. Bylo tehdy
velmi příjemné a do té doby nevídané, ptát se lidí na schůzích, co jim
na sídlišti schází a co zde navrhují postavit. Tak se zrodil program výstavby
na třípodlažní krytem podsklepenou budovu s obchody a službami u třídy
Svornosti a na kulturní dům s kinem, malým divadlem a loutkovou scénou
na volném prostranství vedle restaurace Panorama. Problém byl s budoucími
uživateli a provozovateli objektů. Ti v době plánovaného hospodaření
museli být určeni ještě před zahájením stavby. Vyzvané obchodní
organizace si sousto přehazovaly jako horký brambor a jak výstavba obchodního
domu Timpo pokračovala, zapomínaly na to, co před rokem nebo dvěma slíbily.
Ještě před kolaudací se všechno překopávalo a měnilo, třeba z vybavených
prostor kosmetiky se dělalo úplně něco jiného. S nástupem „tržního
hospodářství“ se pak vše změnilo totálně. Ve více méně neudržované
budově se teď střídají nájemci jako na běžícím pásu.
Horší
osud potkal kulturní dům u Panoramy. Rozestavěná spodní stavba strašila na
tom místě po „něžné revoluci“ několik let. Dnes zde stojí supermarket
DELVITA. Nová doba má nové požadavky. V Panoramě, kdysi populární
restauraci s vinárnou, prodávají nábytek.
Autor:
ing. Ivo Řehoř, člen VSMO, sekce Historická Olomouc